Marie Martens

Belgische lanceert eigen handtassenlabel in Parijs

Marie Martens (39) heeft een neus voor mooie materialen en chique details. In Parijs vond ze ‘de job van haar leven’ in de banksector, maar ze liet zich inspireren door de mode en nam de beslissende stap naar een eigen label. Eindelijk kon ze haar moeders ondernemingszin combineren met de creativiteit die ze van haar vader erfde. Intussen verschijnt haar vierde handtassencollectie wereldwijd in een zestigtal winkels.

Als ze iets doet, dan wil ze het goed doen. Of dat nu gaat over studies, een niet voor de hand liggende job of het ontwerpen van modieuze handtassen. Marie besloot meer dan tien jaar geleden haar job in de Vlaamse politiek op te geven om een jaar in het buitenland te studeren. Stad van bestemming: haar geliefde Parijs. “Ik wilde graag in de diplomatie terechtkomen, daarom leek het mij interessant zowel mijn kennis van het Engels als mijn Frans bij te schaven. Dat kon in Parijs aan een internationale Business School (ESLSCA), in een Engelstalig MBA-programma. Door in Frankrijk te wonen, verbeterde ik mijn ‘baby- Frans’, zoals ik het noem, want de taal werd me met de paplepel ingegeven.”

 De job van je leven

​Aan haar studiejaar koppelde ze nog een internationale stage bij een communicatiebureau in Parijs. “Om deze stage te vinden, sprak ik enkele vrienden in Parijs aan. Later, toen mijn stage afliep, contacteerden ze me opnieuw: ‘Marie, zoek je nog werk? Kan je nu op gesprek komen? Dit is de job van je leven!’ Ik was net met de Thalys op terugweg van een weekendje in België. Eerder uit beleefdheid ging ik in op het aanbod. Mijn verblijf in Parijs liep immers bijna ten einde, dat was alleszins het plan.”

Om 7 u ’s avonds had ze een sollicitatiegesprek in het hoofdkantoor van la Société Générale. “Ik ontmoette wel zeven mensen en vertelde hen allemaal dat ik nog nooit een voet in een bank gezet had, dat mijn mama mijn overschrijvingen deed en dat ik totaal geen aanleg had voor financiën.” Dat atypisch profiel sprak hen aan, ze zagen in Marie iemand die ingewikkelde investeringspakketten op een begrijpelijke manier aan de klant zou overbrengen. Marie zelf was onder de indruk van de sfeer op de beursvloer: een open ruimte met zo’n 300 mensen, een 1000-tal schermen en een Wall Streetachtige vibe. Niet veel later trapte ze haar carrière in de banksector af.

Fantasievolle juwelen

​De financiële wereld, die zich in zijn gouden jaren bevond, beviel Marie wel. De opzwepende sfeer hield haar in de greep, ook na de geboorte van haar dochter Juliette. “Ik wist nog maar een week dat ik zwanger was toen mijn baas me bij hem riep. In een mannelijke financiële omgeving met carrièristen leek het me voor de hand liggend dat ik op het matje werd geroepen. Maar integendeel, ik kreeg promotie en kwam aan het hoofd te staan van een nieuw samengesteld communicatieteam. Op papier, en in realiteit, een geniale job op een gouden schaaltje aangeboden.”

Na de geboorte van haar tweede dochter, Pauline, hakte Marie de knoop door. Ze wilde eindelijk haar creatieve kriebels de kans geven tot uiting te komen. “Ik ben altijd creatief geweest. Toen mijn papa – een dokter die in zijn vrije tijd kunstschilder was – op mijn 21ste stierf, startte ik het fantasievolle juwelenmerk Marie-moi. Dat was vooral een hobby, waarin ik mijn emoties kwijt kon, ook al verkocht ik mijn juwelen via twee winkels en mond-aan-mondreclame.” Met dit fantasievolle juwelenmerk pikte ze in 2013 de creatieve draad weer op. Terwijl ze zich achter de schermen voorbereidde op de lancering van een modemerk van een totaal ander niveau.

 ‘Nomade Citadine’

“Ik had een mooie job in de banksector laten vallen en ging mijn brood verdienen met iets waar ik echt zin in had. Dat wilde ik niet al te licht opnemen.” Marie besloot dat het tijd werd voor iets anders dan fantasiejuwelen; accessoires in hoogwaardige materialen bijvoorbeeld. De keuze voor handtassen was snel gemaakt, dat ze die niet zelf zou maken was ook snel beslist. Ze ondernam een terreinstudie naar de juiste leveranciers en fabrikanten, deed serieuze investeringen in pr en een mooie website, een jaar later was het handtassenlabel Marie Martens geboren.

Marie ontwerpt de handtassen. Die worden dan uit Italiaans leder vervaardigd door dezelfde fabrikanten als die van enkele grote Franse modemerken. Typisch voor haar werk is het Belgisch compromis. De modieuze handtas die toch praktisch is. Perfect voor de ‘nomade citadine’, de stadsnomade. “Mooi en handig, met een hoog knuffelgehalte door de pompon, of juist een stoere biker-versie met een ketting. De voering verandert elk seizoen en in de zomer durf ik ‘flashy’ te gaan voor een instant goed gevoel. Elke handtas weerspiegelt mezelf in de sfeer van een bepaalde stad of streek. Een vakantie in Ibiza met de Ibiza Bucket Bag bijvoorbeeld, dan wil ik handenvrij zijn, met vrolijke franjes en een zomers gevoel. De Paris Tote Bag is dan weer klassiek maar klassevol, waar op weg naar het werk naaldhakken en op het werk sneakers in kunnen.”

Betaalbare Mode

Zo’n 20% van haar werk draait om ontwerpen, de rest van haar tijd spendeert Marie aan administratie, verkoopsstrategie, dienst na verkoop… Al heeft ze een studio die naast haar huis gelegen is, een typische kantoorjob van negen tot vijf is het niet. “Er komt zo veel bij kijken, dat ik er praktisch 24/7 mee bezig ben. Soms denk ik ‘Help, waaraan ben ik begonnen!’ Ondernemen is een leerschool. Mijn boekhouder waarschuwde me al dat ik niet het Rode Kruis van de handtassen ben. Maar ik vind het belangrijk dat ik een mooi afgewerkt product aan een eerlijke prijs lever. Of het betaalbare mode is? Dat is natuurlijk relatief. Sinds drie jaar ben ik zelf in opstartmodus met mijn eigen onderneming. Wat wil zeggen dat ik niet meer zo kan shoppen als vroeger, wat mij alert maakt voor de prijs. Voor een bedrag tussen de € 200 en € 500 euro heb je bij mij een handtas van goede kwaliteit, geen massaproductie, door vakmensen gemaakt. En met een goede service na verkoop, die lever ik zelf.”

Versailles, de parel van Parijs

Op zo’n 20 minuten van Parijs heeft Marie het beste van twee werelden gevonden in Versailles. Enerzijds is er de pracht en natuur, het Kasteel van Versailles op slechts enkele minuten wandelafstand en een schooltje vlakbij. Anderzijds ligt Parijs op pendelafstand om te werken, voor een restaurantbezoek of een theateruitstap. “Ik voel me soms nog steeds toerist. Af en toe spreek ik met mijn vriendinnen in Parijs af voor een citytrip. Heerlijk. Ik droom er wel eens van om te verhuizen naar een land waar het warmer is. Gewoon om een paar jaar als expats een totaal andere cultuur te leren kennen. Maar mijn banden hier zijn sterk en als ik een maand niet in België kom, heb ik last van heimwee.”

Tweetalige opvoeding

​Marie is getrouwd met een Parijzenaar, de voertaal thuis is dus Frans. Ze doet haar best om haar twee dochters het Nederlands aan te leren. De band met Vlaamse vrienden die kinderen hebben is daarbij een grote hulp. Voorleeswoordenboekjes moeten voorlopig de rest doen. “Ik vond het moeilijk om tegen mijn pasgeboren baby’s Nederlands te spreken, omdat Frans altijd mijn thuistaal was. Dat gaf me op school een voorsprong bij de les Frans, maar ik had al snel door dat ik me daarin mispakte, vooral wat betreft het schrijven en vervoegen. Door in Frankrijk te wonen ontwikkelde ik ook deze vaardigheden en ik ben er van overtuigd dat Parijs als modestad me de juiste inspiratie gaf voor mijn handtassenlabel.” Haar collectie vind je op
www.marie-martens.com.

 

MARIE MARTENS

  • Groeide tweetalig op.
  • Studeerde Politieke en Sociale
  • Wetenschappen, Internationale
  • Betrekkingen en Europees Recht.
  • Belandde in de politiek.
  • Volgde een master in Business
  • Communications in Parijs.
  • Werkte voor la Société Générale.
  • Werd zelfstandige handtassenontwerpster